Nieuwe regeling

Het RIZIV bezorgde ons onderstaande richtlijnen in verband met de nieuwe regeling voor het verdelen van stomamateriaal dat ingaat op 1 april 2021

Patiënten
Op 1 april 2021 verandert de manier waarop stomamateriaal wordt vergoed. We stappen af van het huidige systeem met een maximumaantal af te leveren stuks per product. In het nieuwe systeem krijgt u een “virtuele portefeuille”, een soort van budget dat u kan gebruiken om materiaal te bestellen. Zo krijgt u, als patiënt, meer keuzevrijheid en kan u uw producten beter afstemmen op uw specifieke situatie.
We passen daarnaast de “derdebetalersregeling” toe. Dit betekent dat u zelf niet moet betalen voor de producten waar u recht op heeft, zolang ze op onze lijsten staan.

Overgangsperiode van 1 januari 2021 t.e.m. 31 maart 2021. VOORSCHRIFT KAN U HIER DOWNLOADEN
Om de overstap vlot te laten verlopen en artsen niet te overbelasten voorzien we een overgangsperiode. Tijdens deze periode kan bij uw arts een nieuw voorschrift verkrijgen. Dit voorschrift opent uw virtuele portefeuille. Hoe vroeger u het voorschrift heeft, hoe sneller u toegang krijgt tot het nieuwe systeem vanaf 1 april.

Wat is de virtuele portefeuille?
De portefeuille is het budget waarmee u specifiek materiaal kan verkrijgen. Uw bandagist bestelt dit materiaal voor u en levert het persoonlijk af.
Uw arts bepaalt uw budgetprofiel, met het oog op uw specifieke situatie en noden. Het budget kan dus verschillen tussen patiënten. Zo staat de portefeuille zo dicht mogelijk bij uw realiteit. Daarnaast kan onder bepaalde voorwaarden uw portefeuille worden aangepast.
Uw portefeuille is telkens 3 maanden geldig, en wordt aan het begin van elk trimester opnieuw aangevuld. Uiteraard hoeft u dit bedrag niet op te maken. U kan het overgebleven bedrag niet overgedragen naar een volgende periode.

Op hoeveel budget hebt u recht?
De inhoud van uw portefeuille hangt af van uw persoonlijke situatie. De verschillende bedragen per situatie vindt u in de bijlage op het einde van dit document.
Het budget kan worden aangepast met een specifiek doktersvoorschrift wanneer

  • U een concaaf of convex systeem nodig heeft.
  • Er zich een uitzonderlijke toestand voordoet (vb. een abnormale toename van uitscheiding)
  • U irrigatie nodig heeft. De eerste 6 maanden gebeuren via manuele irrigatie, waarna een irrigatiepomp kan worden aangevraagd.

We werken in twee fases

  • een leerfase: de eerste drie maanden vanaf de 1ste aflevering thuis (ambulant) na elke operatieve ingreep aan een stoma en/of fistel. In deze periode is het budget iets hoger. Zo krijgt u tijd om te wennen aan het verzorgen van uw stoma en aan het gebruik van je materiaal.
  • een opvolgfase: de stabiele periode vanaf de 4de maand

Wanneer krijgt u een virtuele portefeuille? BEKIJK VIRTUELE PORTEFEUILLE ONDERAAN
Het ziekenfonds opent voor u een virtuele portefeuille wanneer deze 4 voorwaarden zijn vervuld:

  • U hebt een stoma en/of fistel van het spijsverterings- en/of urinestelsel: stoma van de dikke darm (colostoma), dunne darm (ileostoma), urinestelsel (uro- of cystostoma), of een andere locatie (vb. en maagstoma).
  • U kreeg een specifiek medisch voorschrift voor stomamateriaal van uw arts.
  • U bent in contact met een erkende bandagist (of apotheker-bandagist).
    • Die vindt u via de toepassing “een zorgverlener zoeken” op de RIZIV-website of via uw ziekenfonds.
  • Het materiaal dat u bestelt via uw bandagist staat op onze lijst van vergoedbare producten.

Welke stappen doorloopt een (nieuwe) patiënt?
Per voorschrift doorloopt u de volgende stappen:

  1. U raadpleegt uw arts(-specialist), die u een specifiek medisch voorschrift voor stomamateriaal geeft.
  2. U contacteert een erkende bandagist (te vinden via “een zorgverlener zoeken” op onze website, of via uw ziekenfonds). Die geeft u alle informatie over stomamateriaal, uw budget, en geeft u uw stomakaftje. Dit is een communicatiemiddel tussen alle zorgverleners, opdat de zorgen altijd aangepast zijn aan de meest actuele situatie.
  3. U bestelt het materiaal bij uw bandagist, die het dan persoonlijk ook aflevert aan u. Hierbij maakt deze een getuigschrift van aflevering in tweevoud: een voor het ziekenfonds, en een voor uw stomakaftje.
    • Uw bandagist stuurt binnen 40 dagen na de eerste aflevering een kennisgeving van uw voorschrift en bewijs van eerste aflevering door naar het ziekenfonds.
    • U moet u geen zorgen maken over de betaling. Uw bandagist rekent de betaling rechtstreeks af met het ziekenfonds via de derdebetalersregeling .
    • U ontvangt materiaal voor maximum 3 maanden. U heeft niet elke 3 maanden een voorschrift nodig.

Als u in het ziekenhuis verblijft en geen eigen stomamateriaal (mee) heeft, kan het ziekenhuis een forfaitaire tegemoetkoming per verpleegdag aanrekenen aan het ziekenfonds.

Stomakaftje
U krijgt in het nieuwe systeem een stomakaftje in uw bezit. Dit is een communicatiemiddel tussen de uw zorgverleners.
Het stomakaftje wordt in de eerste plaats ingevuld door uw bandagist, bij elk contact, en bevat uw voorschriften, getuigschriften van aflevering van het stomamateriaal, en notities van de contactmomenten. Uiteraard kunnen de andere zorgverleners er ook notities in maken, om de informatie-uitwisseling tussen alle zorgverleners te verbeteren.
Het stomakaftje zorgt er zo voor dat de uw situatie altijd correct opgevolgd wordt en wordt een aangepaste zorg verzekerd.